Oratorium na orkiestrę symfoniczną z towarzyszeniem zespołu rockowego, chór mieszany i dwoje solistów do słów Andrzeja Pacuły.
Oratorium „Metamorfozy” stanowi połączenie muzyki ilustracyjnej, filmowej oraz progresywno-rockowej, zawiera także elementy musicalu. Zostało napisane do libretta autorstwa Andrzeja Pacuły. Składa się z dziesięciu songów poprzedzonych uwerturą, posiada liczne partie improwizowane (gitara elektryczna, instrumenty klawiszowe). Obsada utworu obejmuje orkiestrę symfoniczną, zespół rockowy z dwoma gitarzystami, chór mieszany oraz dwoje solistów – alt i tenor.
Znaczący udział w kompozycji jest przypisany zespołowi rockowemu, który stanowi trzon grupy instrumentalnej oratorium z wiodącą rolą solowej gitary elektrycznej. Brzmienie tego instrumentu, którego partie stanowią muzyczne uzupełnienie wypowiedzi bohaterów, potęguje ekspresję i napięcie w narracji muzycznej, a także podkreśla dramatyzm przeżywanych przez bohaterów emocji będąc narzędziem krzyku naszych czasów. Bohaterami są: On (everyman) i Ona – narratorka, przyjaciółka głównego bohatera, który przeżywa wewnętrzne rozterki jako zagubiony w dzisiejszym świecie, samotny człowiek. Kompozycja ma na celu ukazanie osamotnienia współcześnie żyjącej istoty ludzkiej zmagającej się z codziennym odosobnieniem i funkcjonującej
w przytłaczającym środowisku miasta, które hamuje rozwój idei i marzeń. Jednocześnie jednak widoczny jest w treści aspekt nadziei i wiary w lepsze jutro, a także upatrywania
w Bogu sił do przeciwstawienia się wszelkim przeciwnościom. Chór w Oratorium przejmuje rolę tego z tragedii greckiej będąc głosem sumienia głównego bohatera oraz uosobieniem jego emocji, a także komentatorem wydarzeń.
Oratorium przyjmuje formułę rockowo-symfonicznego słuchowiska. Wszystkie songi stanowią jeden logiczny ciąg, przez co nagranie posiada formułę albumu koncepcyjnego (concept album). Łączy ono w sobie tradycyjne formy muzycznego przekazu z nowoczesnym ujęciem faktury brzmieniowej, a także ich konfrontację z potrzebami estetycznymi współczesnego odbiorcy.
Znamienny jest fakt, że choć część materiału muzycznego powstawała sukcesywnie na przestrzeni kilku lat, większość utworów została skomponowana i zorkiestrowana w czasie lockdownu związanego z epidemią wirusa SARS-CoV-2 wiosną 2020 roku. Paradygmat odosobnienia spowodowanego izolacją skłonił kompozytora do pogłębionej refleksji nad osamotnieniem człowieka w świecie i przyczynił się do intensyfikacji działań kompozytorskich. Ponadto nagranie poszczególnych ścieżek żywych instrumentów (perkusja, bas, gitary, instrumenty klawiszowe oraz wiolonczela), a także cyfrowe wygenerowanie brzmień orkiestrowych odbyło się bez kontaktu fizycznego pomiędzy muzykami – utwór powstawał w odosobnieniu zarówno autora, jak i poszczególnych wykonawców, z których każdy zarejestrował swój instrument we własnym domowym studio nagraniowym.
LP
TYTUŁ
CZAS
1.
Uvertorium
04:02
2.
Domy samotnych ludzi
05:11
3.
Człowiek bez właściwości
03:54
4.
Każdy sobie, każdy sam
05:13
5.
Jeżeli nie śpisz w tym wielkim mieście
04:28
6.
Są we mnie ukryte mroczne sny
10:06
7.
Ja cię przed tobą osłonię
04:08
8.
Zagubienie
06:52
9.
Zawsze masz wybór
06:29
10.
Dwie twarze w oknie
05:14
11.
Gdzieś kochają podobno
06:23
62:00
Andrzej Pacuła – libretto
Karol Pyka – koncepcja utworu, kompozycja, aranżacja, instrumenty klawiszowe
Magdalena Krzywda-Krzysteczko – Ona
Marcin Jajkiewicz – On
Piotr Wójcicki – gitara elektryczna, gitara akustyczna
Krzysztof Ropicki – gitara basowa, fretless bass
Michał Dziewiński – perkusja
Barbara Kamińska – obój
Paweł Siembieda – trąbka
Marta Sitek – Wiolonczela
Śląski Chór Kameralny „Ad libitum”
Izabella Zielecka-Panek – przygotowanie chóru
Rafał Smoleń – realizacja audio partii orkiestrowych
Studio MARPART – realizacja nagrania ścieżki wokalnej
Krzysztof Gawlas – realizacja nagrania chóru
Rafał Hilbrycht – edycja nagrań
Mateusz Sołtysik – realizacja nagrania, mix i mastering
Grzegorz Bobrowski – Projekt okładki i książeczki